Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Sunday 20 November 2011

Bahasa Pengaturcaraan - Programming Language


o   Skima pengkodan yang digunakan untuk menulis perisian sistem dan perisian aplikasi.

o   Bahasa pengaturcaraan adalah arahan yang digunakan untuk membentuk arahan-arahan didalam sistem komputer.

     Evoluation of programming language
    
     1st  GL
     Machine language
  • Bahasa pengaturcaraan generasi pertama. Menggunakan bahasa paras bawah kerana ianya melibatkan skima pengkodan asas yang menggunakan binari 0 dan 1.
·        Bermula dari 1940an ia merupakan peringkat asas bagi bahasa pengaturcaraan.
·        Aturcara digubah menggunakan kod asas dua (binary kod) yang unik bagi setiap jenis komputer. Memerlukan pengaturcara menetapkan lokasi  storan bagi setiap arahan.
  • Susah untuk digunakan dan senang melakukan kesilapan.


     2nd GL
     Assembly language
  • Bahasa generasi kedua yang mengantikan digit binari dengan simbol-simbol aturcara yang lebih mudah difahami.

  • Bermula sejak awal 1950an ia dibangunkan untuk mengurangkan kesulitan menulis bahasa mesin.

  • Memerlukan penterjemah bahasa atau dikenali sebagai penghimpun (assembler) yang membenarkan komputer menukarkan arahan-arahan ke bahasa mesin.

  • Masih digunakan oleh pengaturcara sistem kerana ia memberi kawalan yang luas dan keanjalan dalam mereka aturcara komputer.

  • Aturcara perisian sistem seperti OS dan program utiliti biasanya ditulis menggunakan bahasa ini.


     3rd GL

·        Bermula sejak pertengahan 1950an.
·        Arahan-arahan dalam bentuk penyataan dan merupakan pengaturcaraan berstruktur..
·        Mudah dipelajari berbanding denghan Bahasa Mesin dan bahasa penghimpun.
·        Kurang efisien berbanding dengan Bahas penghimpun dan memerlukan lebih masa untuk menterjemahkan aturcara ke arahan mesin.
·        Contoh:
FORTRAN (FORmula TRANslator) dan BASIC (Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code) - popular bagi aplikasi yang berkaitan dengan penyelesaian masalah matematik, saintifik, dan kejuruteraan.

COBOL (COmmon Business Oriented Language) – bagi tujuan pemprosesan data khususnya dalkam bidang perniagaan dan perdagangan.

C++ dan Pascal – bahasa pengaturcaraan umum dan sesuai untuk membangunkan kebanyakan aplikasi.

Prolog dan LISP – digunkan dalam aplikasi kepintaran buatan.


     4th GL
  • Bahasa yang kurang prosedur dan lebih kepada English berbanding dengan bahasa generasi ketiga

·        Sejak akhir 1970an.
·        Hanya memerlukan pengaturcara menyatakan (specify) hasil yang dikehendaki dan bukan cara bagaimana untuk melakukannya; dikenali sebagai bahasa non-procedural.
·        Contoh: SQL (Structured Query Language.) dan Natural Language (aplikasi kepintaran buatan). VBASIC dan OOP.
·        Baik untuk aplikasi perniagaan yang tidak memerlukan volum pemprosesan transaksi yang tinggi.

Query Languages

  • Digunakan untuk menanya komputer dalam English juga dikenali sebagai bahasa pangkalan data



Structured Query Language (SQL)

  • Bahasa piawai yang selalu digunakan untuk laksanakan pertanyaan pangkalan data dan manipulasi.


     Object-Oriented Programming Languages
  • Bahasa yang membenarkan interaksi objek-objek aturcara termasuk elemen data dan arahan-arahan yang akan dilaksanakan.
  • Proses mengabungkan item-item kepada satu objek (encapsulation).


Polymorphism
Satu proses yang membenarkan juru aturcara membangunkan set aktiviti yang akan beroperasi pada multi-objek.


Inheritance
·        “Property” yang digunakan untuk mengambarkan objek dalam kumpulan yang mengambil ciri-ciri objek lain dalam kumpulan yang sama
·        Reusable Code
·        Arahan kos objek yang boleh digunakan semula dalam aturcara yang berbeza untuk pelbagai aplikasi
·        Dalam OOP, objek memberi arahan kepada objek lain untuk menjalankan tugas.
·        Objek boleh digunapakai (diguna semula) “reusable”
·        Memudahkan dan meningkat efisiensi bagi pengaturcaraan antaramuka  pengguna berdasarkan grafik.
·        Kebanyakkan pakej pengaturcaraan berdasarkan objek (OOP) menyokong pengaturcaraan visual (visual programming).
·        Contoh Object Oriented Languages
·        Small Talk
·        C++
Java



Visual Programming Languages
  • Bahasa yang menggunakan tetikus, icon-icon dan simbol-simbol pada skreen untuk membangunkan aturcara


     5th GL
  • Mengabungkan generasi kod berasaskan petua, pengurusan komponen, teknik pemprograman visual dan pengurusan guna semula (reuse).
  • Knowledge-based management (Pengurusan berasaskan pengetahuan)

·        Satu pendekatan untuk pembangunan komputer yang mana kita tidak perlu bagitahu komputer bagaimana melakukan suatu kerja tetapi apa yag kita mahu komputer lakukan.

Language translator

Penterjemah
  • Perisian sistem yang menukar kos aturcara kedalam bahasa mesin.

·        Source code
    • Kod program paras tinggi yang ditulis oleh programmer.

·        Object code
    • Nama lain bagi bahasa mesin.

Interpreter
  • sejenis pengompil yang menterjemah dan melaksanakan setiap penyataan dalam aturcara pada satu-satu masa.

Compiler
  • Penterjemah yang menukar program lengkap ke dalam bahasa mesin untuk mengeluarkan program yang komputer boleh proses secara keseluruhannya.

1 comment:

Unknown said...

semme sis..tq for upload tiz

Post a Comment